Hvordan engasjere folket?
Skrevet av Henriette Hedløv 2. april 2009.
Sosiale medier, Obama
Hva får 92,937 mennesker til å stille tilsammen 103,981 spørsmål som tilsammen får 3 602 695 stemmer? Obamas nye tiltak for å fortsette å engasjere og involvere det amerikanske folk.
Obama ber om folkets spørsmål
Forrige uke eksperimerte Obama og Det hvite hus med det de kaller Open for questions. Det går ganske enkelt ut på at folk kan legge inn spørsmål de måtte ha til presidenten, og stemme frem egne og andres spørsmål. Spørsmålene som får flest stemmer blir besvart av presidenten på "the President's online town hall" som selvfølgelig blir webcastet live også med journalister til stede.
Det er 4 grunner til at dette er et imponerende stykke kommunikasjonsarbeid:
1. Organiseringen
- Folket gjøre jobben selv med å stille spørsmål og velge ut de som faktisk skal besvares
- Obamaadministrasjonen får tid til å forberede svarene
2. Signaleffekt som skaper tillitt
- Obama adresserer spørsmålene personlig til det amerikanske folk ansikt til ansikt. Det styrker troen på at man blir hørt og tatt på alvor - og at Obama selv er involvert i sakene som tas opp
3. Tar eierskap til egne budskap
- Obama snakker direkte til det amerikanske folket ved å styre unna tradisjonelle gatekeepers, som f.eks. media. Dette virker sterkt. Det var også det som gjorde valgkampen hans så sterk og annerledes. I tillegg får han ekstra mye oppmerksomhet
4. Effektiv idéinnsamling
- Obamaadministrasjonen er i besittelse av enorme mengder nyttig informasjon om hva det Amerikanske folket er opptatt av
- For kommunikajsonsfolket er dette behovskartlegging og gallupundersøkelser i ett
For Obama og administrasjonen for øvrig vil dette etterhvert være med på å gi gode ideer til faktiske politiske prioriteringer og vedtak. Jeg tror ikke det vil være populistiske vedtak men det er viktig for en president som ønsker å forandre verden å lytte til grasrota han er helt avhengig av for å lykkes.
Er norske politikere kloke nok til å gjøre det samme?





8 kommentarer på artikkelen, legg til din egen
01
Jarle Naustvik
03. april 2009, 13:56
Jeg er sikker på at vi i løpet av årets valgkamp kommer til å se mange eksperiment (gode og dårlige) på ulik bruk av digitale plattformer fra partiene, og det er jo positivt. Men det jeg er mest spent på er hvem av partiene som har kommet lengst i det strategiske arbeidet.
Hvem fremstår med en klar visjon og idé i bunn som tas ut på en helhetlig måte på tvers av de digitale plattformene. Det jeg har sett så langt synes jeg bærer veldig preg av, "la oss teste litt og se hva som skjer". Og det er jo vel og bra det, men hvem har de beste strategiske evnene til å samle denne læringen raskt i en god strategi og implementere dette på en måte som gjør at budskapet kommer ut på en enhetlig måte, og hvor hver plattform utnyttes og spiller hverandre gode. Den som får til det best tror jeg vinner valget på nett.
02
Henriette Hedløv
03. april 2009, 16:28
Jeg er helt enig i at tiltakene som gjøres i stor grad bærer preg av ekperimentering - noe jeg synes er helt greit en stund.
På ett eller annet tidspunkt må man likevel ta steget fra løse eksperimenter til strategisk bruk. Hva skjer da med eksisterende kommunikasjonsstrategi, organiseringen av kommunikasjonsarbeidet.
Men tilbake til Obama.
Det som facinerer og imponerer meg mest er at samspillet mellom den politiske agendaen, kommunikasjonsstrategien og gjennomføringen er så til de grader godt samkjørt.
Obama er og gjør det han snakker om, og nettopp derfor blir vi engasjerte og får tro på hans gjennomføringsevne.
Han er 100% "true to the concept"
03
Jarle Nystuen
06. april 2009, 02:18
Å tro at vi får se noe som i det hele tatt minner om folkeaksjonen Obama skapte både gjennom det politiske behovet og gjennom de sosiale kanalene, i den norske valgkampen er etter min mening lite sannsynlig. Det er ikke en sterk misnøye mot regjeringen eller leveforholdene i landet, vi er ikke polarisert, det er for mange partier som kjemper om folket og vi har ikke den samme tradisjonen for persondyrking som kan skape trygghet, engasjement og fellesskap rundt personen som utgjør det lille ekstra, spesielt i sosiale nettkanaler..
Det finnes riktignok én person og én sak som kan rippe opp i mine spådommer; Gahr Støre og Innvandrinsdebatten :)
04
JarleNaustvik
06. april 2009, 10:38
@JarleNystuen: Jeg kunne ikke vært mer enig og tror du er inne på noe av essensen mange har lett for å overse når man blir blendet av hvor god Obama var på digitale flater med sin kampanje.
På samme måte som med gode merkevarer som folk lar seg engasjere i hadde Obama noe unikt ved seg som engasjerte folket, at folk i staben hans la til rette for at dette engasjementet kunne tas ut på ulike digitale flater gjorde det hele enda bedre.
Men jeg tror veldig mye av suksessen handlet om de forholdene USA befant seg i, behov for forandring og at Obama representerte noe helt nytt for folket, en person som fremstod ulikt det andre politikere før han hadde gjort.
Jeg har selv stilt meg samme spørsmålet du har gjort og jeg er helt enig med deg i at Støre er på mange måter den eneste politikeren som fremstår som unik gjennom sin "lite politiske" være- og talemåte.
05
Nikki Schei
06. april 2009, 11:28
@JarleNystuen, @JarleNaustvik: Jeg er tildels enig med med herrene, det er integrasjons/innvandringsdebatten som kan skape temmelig stor furore og endringer i velgermassen. Det har jo vist seg før. Det andre som dramatisk kan påvirke er at det skjer en stor internasjonal krise, hvor statsminister må vise seg som statsminister - og som regel er det sittende regjering som får støtte i en slik situasjon.
At Jonas Gahr Støre skulle påvirke stemmetallet tror jeg er meget lite sannsynlig, han er altfor mye politiker på sitt beste/verste og altfor Oslo 3 for å trekke de store velgerstrømmene i det ganske land.
06
Kjetil Manheim
06. april 2009, 12:32
Jeg hadde glede av å lytte til et foredrag fra konsulentselskapet som står bak etableringen og forvaltningen av my.obama.com på web 2.0 expo i forrige uke, og må si jeg er mektig imponert. De er tydelige på at webtjenestene ikke var årsaken til at Obama vant valget. Men samtidig må det sies at deres forbilledlige måte å bruke alle medier for å kommunisere, engasjere, involvere og ikke minst gi folk uforbeholden støtte for å gjennomføre egne aktiviteter må ha hatt betydning for utfallet. I USA er den største utfordringen å få folk til å registrere seg, og ikke minst stemme på valgdagen. Det lyktes de virkelig med.
Jeg forsøkte å finne presentasjonen deres, men den er ikke lagt ut ennå. Men i søket fant jeg denne - og den ser ikke så gal ut:
<div style="width:425px;text-align:left" id="__ss_993931"><a style="font:14px Helvetica,Arial,Sans-serif;display:block;margin:12px 0 3px 0;text-decoration:underline;" href="http://www.slideshare.net/socialmedia8/case-study-the-barack-obama-strategy?type=presentation" title="Case Study: The Barack Obama Strategy">Case Study: The Barack Obama Strategy</a><object style="margin:0px" width="425" height="355"><param name="movie" value="http://static.slidesharecdn.com/swf/ssplayer2.swf?doc=srmguruobama20080129short2-1233859508995269-2&stripped_title=case-study-the-barack-obama-strategy" /><param name="allowFullScreen" value="true"/><param name="allowScriptAccess" value="always"/><embed src="http://static.slidesharecdn.com/swf/ssplayer2.swf?doc=srmguruobama20080129short2-1233859508995269-2&stripped_title=case-study-the-barack-obama-strategy" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="355"></embed></object><div style="font-size:11px;font-family:tahoma,arial;height:26px;padding-top:2px;">View more <a style="text-decoration:underline;" href="http://www.slideshare.net/">presentations</a> from <a style="text-decoration:underline;" href="http://www.slideshare.net/socialmedia8">Socialmedia8 Amsterdam</a>.</div></div>
07
Kjetil Manheim
06. april 2009, 12:35
oisann, håndterer åpenbart ikke embed kode denne bloggen. Beklager. Men red. kan kanskje fjerne kodedelen.
Her er linken til den samme presentasjonen: http://www.slideshare.net/socialmedia8/case-study-the-barack-obama-strategy?src=related_normal&rel=807277
08
Bjørn Smestad
19. juni 2009, 07:20
"Obama adresserer spørsmålene personlig til det amerikanske folk ansikt til ansikt. Det styrker troen på at man blir hørt og tatt på alvor (...)"
Det svekket dette inntrykket noe at han ikke tok spørsmålene helt alvorlig. Det var vel spørsmålet om å gjøre hasj lovlig som han nærmest spøkte bort, og det har jeg sett har blitt tatt dårlig opp i en del amerikanske medier. Når man først sier at man skal svare på de spørsmålene som får flest stemmer, er det nok best om man svarer seriøst på de spørsmålene man får.